اغنية الحدود


اغنية الحدود

واحنا فايتين ع الحدود مستمرين في الصعود
اختفى النيل الجميل من تحتناو المدن و الريف و أول عمرنا
و ابتدى شيء ينجرح جوه الوجودو ابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ميلنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
بصة مالشباك على البحر البعيدواحنا رايحين بالأمل عالم جديد
كنت فاكرة يا مصر اني تعبت منك إكتشفت إني محال أستغنى عنك
حتى دوشة صوت جيراني والزحام وحشوني تاني
بسمة حلوة لطفلة لسه صغيرة لما كنت أديها حتة سكرة
قبل مانسيبك وحشتينا يامصر يا أمنا
و ابتدى شيء ينجرح جوه الوجود وابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ميلنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
كنت بتذكر و أنا في غاية الأسى لعبنا الكورة في حوش المدرسة
و الشقاوة واحنا لسة صغيرين و البراءة و الصحاب الطيبين
لما سألتني اللي جنبي إنت مصري ؟؟
...دق قلبي
إسم زي السحر رفرف عالمكان زي نسمة مهفهفة بصوت الآذان
أيوة مصريين لآخركل نقطة في دمنا
و ابتدى شيء ينجرح جوه الوجود وابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ميلنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
الوجوه من ثلج و عيون من قزاز
شوقي زاد للعشرة و الناس العزاز
و إبتديت أكتب و أنا فوق السحاب
إبتديت يا حبيبي في أول جواب
مصر إنتي حتة مني مش مجرد إسم وطني
قالوا فاضل نص ساعة عالوصول قلت ايه معنى الساعات و الا الفصول
إلا في الأرض اللي فيها ذكرياتنا و حبنا
و ابتدى شيء ينجرح جوه الوجود وابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ميلنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا **

http://www.youtube.com/watch?v=E5DQZqfYmq4

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

هدهد سليمان ( قراءة جديدة )

القاضي والمجرم ( قصة قصيرة )

أسماء قداح الجاهلية